FIZYKOTERAPIA

Metoda terapeutyczna polegająca na działaniu na organizm człowieka różnymi czynnikami fizycznymi pochodzącymi ze źródeł naturalnych lub wytworzonych sztucznie, jak: ciepło, drgania mechaniczne, pole elektryczne, prąd elektryczny, światło, mikrofale i  promieniowanie.

Krioterapia Miejscowa

leczenie zimnem, polega na obniżeniu temperatury tkanek. Celem krioterapii jest obniżenie temp. skóry i tkanek głębiej położonych, a tym samym spowodowanie przekrwienia głębokiego okolicy poddanej zabiegowi. Krioterapia działa głównie przeciwbólowo i przekrwiennie. Pod wpływem działania niskich temp. naczynia krwionośne powierzchowne zmniejszają swoją średnicę, jednocześnie swoją średnicę zwiększają naczynia krwionośne głębokie. Dzięki temu mechanizmowi uzyskujemy przekrwienie struktur głęboko ułożonych.

WSKAZANIA:

• stany po urazach i przeciążeniach
  • ostre zapalenia tkanek
  • obrzęki po urazach
  • reumatoidalne zapalenia stawów
  • stany bólowe
  • nerwobóle nerwów obwodowych
  • zespoły bólowe rwy kulszowej i ramiennej
  • przeciążeniowe odczyny zapalne stawów
  • łuszczycowe zapalenie stawów

• PRZECIWWSKAZANIA:
  • nadwrażliwość na zimno
  • choroby, w których zimno jest czynnikiem wywoławczym np. hemoglobinuria
  • zespół Raynauda
  • zespół Sudecka
  • zmiany skóry popromienne
  • zapalenie miedniczek nerkowych
  • osłabienia
  • odmroziny

Ultradźwięki

Są to fale akustyczne o wysokiej częstotliwości (1-3 MHz).Tkanka naświetlana tego typu falami podlega mikromasażowi, którego efektem jest zwiększona temperatura, przyspieszone mikrokrążenie. Mają działanie przeciwbólowe, rozluźniające, przyspieszające gojenie.

Wskazania: bóle mięśni, nerwobóle, ostrogi piętowe, zapalenie stawów kręgosłupa, zwyrodnienie stawu kolanowego i biodrowego, bolesność nadkłykci, przykurcz spowodowany blizną, rwa kulszowa i barkowa.

Przeciwwskazania: ciąża, choroba nowotworowa, stan po wszczepieniu rozrusznika, obecność implantów metalowych w okolicy zabiegu, ostre stany zapalne, wyniszczenie organizmu.
Fonoforeza - polega na wprowadzeniu przez skórę do tkanek określonego leku za pomocą ultradźwięków.

Wskazania: stany po przebytych urazach (zwichnięcia, skręcenia stawów), zespoły bólowe w chorobach reumatycznych, zespoły bólowe pochodzenia neurologicznego (np. bóle korzeniowe).

Laseroterapia
Laser punktowy - Aplikowanie promieniowania poprzez ściśle określone punkty spustowe bólu. Wykonując zabieg na ściśle określonych punktach możemy zwiększyć jego skuteczność, koncentrując energię lasera w miejscach, w których efekt jego działania będzie największy.
Wskazania: zespoły bólowe kręgosłupa, choroba zwyrodnieniowa stawów, przewlekłe zapalenia nerwów, trudno gojące się rany, blizny pooperacyjne, bóle korzeniowe, nerwobóle, przykurcz mięśni.

Przeciwwskazania: stany nowotworowe i zagrożenia nowotworem, z uwagi na pobudzające działanie lasera.

Elektroterapia

·Jonoforeza - polega na wprowadzeniu przez skórę do tkanek określonego leku za pomocą prądu stałego. Do jonoforezy mogą być używane tylko związki chemiczne ulegające dysocjacji elektrolitycznej.

Wskazania: przykurcz spowodowany blizną, utrudniony zrost kostny, nerwobóle, zespół rwy kulszowej, stany zapalne stawów, stany zapalne skóry i tkanek miękkich.

Przeciwwskazania: uczulenie na lek.

·Prądy Tens - prądy średniej i wysokiej częstotliwości silnie działające przeciwbólowo. Działanie przeciwbólowe oparte jest na wygaszaniu bólu przez stymulację nerwów.

Wskazania: bóle kręgosłupa, bóle fantomowe, reumatyczne, stany pourazowe o charakterze neurogennym, choroba Reymonda, półpasiec, neuralgia, zapalenie stawów oraz zmiany zwyrodnieniowe stawów, rwa kulszowa.

Przeciwwskazania: stan po wszczepieniu rozrusznika, pierwszy trymestr ciąży.

·Tonoliza - polega na stymulacji mięśnia spastycznego serią impulsów odpowiednimi prądami leczniczymi. Zmniejsza spastyczności mięśni.

Wskazania: schorzenia, w których występuje spastyczny niedowład mięśni, np. stany po udarach mózgu, stwardnienie rozsiane, dziecięce porażenie mózgowe.

·Elektrostymulacja - polega na stymulacji pracy mięśni za pomocą prądu. Impulsy aplikowane są przy użyciu elektrod punktowych oraz działających na całym obszarze elektrod- pasów. Celem zabiegu jest pobudzenie mięśni do skurczu (mięśnie kurczą się i odpoczywają w rytm płynącego z przerwami prądu). Wykonuje się elektrostymulację mięśni porażonych (z uszkodzonymi nerwami doprowadzającymi impulsy) jako substytut naturalnych pobudzeń oraz zdrowych w celu wzmocnienia ich lub poprawy krążenia obwodowego.

Przeciwwskazania: ciąża, karmienie piersią.

·Prądy interferencyjne (prądy Nemeca) - prądy średniej częstotliwości, które powstają w wyniku interferencji (tj. nałożenia się) w tkankach dwóch prądów przemiennych. Mają działanie przeciwbólowe, zwiększają przekrwienie naczyń. Zalecane są po ustąpieniu ostrego nasilenia dolegliwości.

Wskazania: choroba zwyrodnieniowa stawów kończyn, zespoły bólowe kręgosłupa, dyskopatia, zanik mięśni w wyniku bezczynności, stany pourazowe i pooperacyjne mięśni, reumatyzm tkanek miękkich, nerwobóle, w chorobach: Buergera, Raynauda, Sudecka, przykurcz Volkmanna.

·Prądy diadynamiczne - prądy modulowane małej częstotliwości, powstałe przez nałożenie na prąd stały prądu sinusoidalnego. Główną zaletą tych prądów jest silne działanie przeciwbólowe, co objawia się długotrwałym podwyższeniem progu odczuwania bólu.

Wskazania: choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa, dyskopatia, zespół rwy kulszowej i ramiennej zanik mięśni w wyniku bezczynności, nerwobóle, migreny, porażenie obwodowego nerwu twarzowego, półpasiec.

·Prądy Kotz’a - trening zdrowych mięśni za pomocą stymulacji prądem średniej częstotliwości. Prądy Kotz’a mają zastosowanie zarówno w rehabilitacji, jak i w odnowie biologicznej i sporcie jako metoda wspomagania treningu siłowego lub wytrzymałościowego mięśni. Prąd ten nie ma zastosowania w terapii mięśni z uszkodzonym przewodzeniem nerwowym.

·Prądy Traubert’a - prądy charakteryzujące się silnym działaniem na wybrane struktury układu nerwowego. Poprzez działanie prądów Traubert’a na układ nerwowy uzyskuje się na drodze odruchu poprawę ukrwienia i odżywienia tkanek również w przypadkach zaburzeń krążenia obwodowego.

Wskazania: choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa, zespoły bólowe kręgosłupa, stany zwiększonego napięcia mięśniowego, zespoły niedokrwienne kończyn, chromaniu przestankowym, chorobie Burgera, chorobie Raynauda.